Har du en fråga?

Nedan hittar du svar på vanliga frågor om våra tjänster. Du är såklart också välkommen att kontakta oss direkt om du inte finner det du söker.

Allmänt

1. Hur vet man att det är rätt person som blåser i mätaren?

Vid varje blåstillfälle tas en selfie med klientens mobiltelefon. För ett godkänt blås ska både klientens ansikte och alkomätare synas i bild.

2. Behövs en extra mobiltelefon för att systemen ska fungera?

Det behövs inte! Våra system är kompatibla med alla typer av smartphones (Apple och Android). Om en klient saknar en telefon erbjuder vi lånetelefoner.

3. Hur lång tid tar det att få en mätare från beställning?

Leveransen tar normalt 1-5 dagar från beställning. I brådskande fall kan snabbare leveranser ordnas.

4. Har ni någon bindningstid, startavgift eller uppsägningstid?

Det har vi inte. Vi har märkt att många kunder behöver en viss flexibilitet i sin användning och har därför valt att göra det så enkelt som möjligt.

5. Finns det faktorer som kan påverka testresultatet?

Ja men de flesta kan neutraliseras genom att dricka ett glas vatten inför mätningen. Kontakta oss för en komplett lista och eventuell rådgivning.

6. Går det att genomföra ett blåstest med nedsatt lungkapacitet?

Med lite teknikövning klarar de allra flesta blåsen: Ta djupt andetag, slut tätt med läpparna över munstycket och blås med en jämn, medelintensiv luftström tills mätaren klickar.

7. Hur gör jag om jag har förslag på nya funktioner eller förbättringar?

Vi välkomnar all feedback och alla förslag! Du är varmt välkommen att kontakta oss via något av hemsidans formulär, mail eller telefon.

8. Hur är det med systemens säkerhet och sekretess?

Eftersom vi hanterar känsliga uppgifter ställer vi oerhört höga krav på systemets säkerhet och sekretess. Kontakta oss om du vill veta mer.

Alkomätaren

9. Hur pålitlig är alkomätaren?

Mycket! Alkomätaren som vi importerar från USA är "professional grade", CE-märkt, godkänd av FDA och DOT samt håller en oerhört bra precision.

10. Hur ofta kalibreras mätarna och hur går det till?

Med 3 blås om dagen (varje dag) behöver mätarna kalibreras efter ca. 6 mån. Vi har all nödvändig apparatur och erbjuder detta kostnadsfritt till våra kunder.

11. Hur vet jag att det är dags för kalibrering?

Mätaren skickar ett meddelande när det är dags för kalibrering. Om ni inte redan har ett lager av mätare att ta från så skickar vi ut en ny direkt.

12. Hur ofta behöver mätaren laddas?

Vid normal användning (3 gånger/dag) behöver den laddas en gång i veckan. Laddsladd medföljer i mätarens förpackning.

13. Går det att få fler munstycken?

Absolut! Om munstyckena som följer med mätaren tappas bort kan vi skicka ut nya. Kostnadsfritt!

14. Går det att beställa fler laddsladdar?

Det går att beställa mot en mindre avgift. Mini-USB-sladden finns  annars att köpa i de flesta elektronikbutikerna.